Arbeidsconflict voorbeelden uit onze praktijk
Arbeidsconflict voorbeelden of samenwerkingskwesties zijn vaak herkenbaar. Onderstaande zijn allen door BSP-Mediation uitgevoerd. Omwille van de geheimhouding zijn deze arbeidsconflict voorbeelden incognito gemaakt.
Arbeidsconflict voorbeelden; Maatwerk in re-integratie
Een medewerkster voelt zich al een tijdje niet helemaal meer thuis in haar functie en bij haar werkgever. Gezien de prettige en open relatie die ze met de werkgever heeft meldt ze dat ze rond gaat kijken naar een andere baan. Ondertussen krijgt ze privé een aantal tegenslagen. Ze meldt zich overspannen ziek. De werkgever is eigen risicodrager en zou haar minimaal twee jaar moeten betalen bij doorlopende ziekte. Omdat het werk in haar geval een stress verhogende factor is (ze wilde zelf al weg), biedt de werkgever haar een vertrekregeling aan. Dat valt verkeerd. Ze valt terug. Ze vraagt om mediation. Een voorbeeld van mediation van een arbeidsconflict tijdens ziekte en re-integratie.
Tijdens de mediation moet er veel aandacht worden gegeven aan het menselijke. Mede omdat er een reële kans is op een burn-out. Door een flinke inspanning van alle aanwezigen is er een nette oplossing gevonden waarbij het menselijke gecombineerd is met het zakelijke. Er wordt door de werkgever een derde partij gezocht waar ze kan re-integreren. Dat in een functie waar ze zich het prettigst bij voelt. Wanneer de bedrijfsarts haar beter verklaart, wordt de arbeidsrelatie verbroken. Per saldo hebben de werkgever en werknemer nu een gezamenlijk doel: het zo spoedig mogelijk beter worden. De kwestie is netjes opgelost. Een arbeidsconflict voorbeeld waar langs de lijnen van het arbeidsrecht moest worden gelopen om een voor alle partijen nette oplossing te vinden. De mediator arbeidsconflict had gelukkig die kennis in huis.
Arbeidsconflict voorbeelden; Botsende baasjes
Een vestiging van een industrieel bedrijf wordt aangestuurd door twee managers. Beiden belangrijk en uitstekend in hun vakgebied. Ze hebben echter een totaal verschillende stijl van leidinggeven en communiceren. Door een bepaalde gebeurtenis knapt er wat tussen hen en daalt hun samenwerking onder een werkbaar niveau. De resultaten van de gehele vestiging worden hierdoor aangetast. Het hoofd P&O van het moederbedrijf heeft al vaker met BSP-Mediation gewerkt en schakelt ons in.
Beide managers hebben bij aanvang van de mediation geen vertrouwen in een mogelijk herstel van de wederzijdse samenwerking. Schoorvoetend gaan ze wel akkoord om het toch te proberen. Door de mediator wordt boven water gehaald dat er een aantal oorzaken zijn voor het verschil in communicatievorm. Onder andere het soort medewerkers waar beide bazen mee te maken hebben. De ene werkt met gemiddeld HBO niveau medewerkers. De andere met gemiddeld LBO niveau, veel allochtonen en mensen waar een verhaal aan vast zit. In bijna coach-achtige sessies binnen het mediationtraject is het wederzijds begrip verhoogd en een werkbare sfeer tussen beide managers gecreëerd. Dit zonder dat ze het volledig met elkaars stijl eens zijn. Een arbeidsconflict voorbeeld waar mediation- en coaching vaardigheden met elkaar werden gecombineerd.
Verziekte werkverhouding
Binnen het bedrijf is al langere tijd irritatie tussen een werknemer en zijn chef werkplaats. De situatie escaleert en de twee werken niet meer samen. De andere werknemers ondervinden hinder van dit arbeidsconflict. De directeur verzoekt om een gesprek met een mediator omdat hij zich teveel bij de zaak betrokken voelt. Door mediation toe te passen wordt duidelijk waardoor de irritatie is ontstaan. Vervolgens wordt besproken wat partijen kunnen doen om dit op te lossen. In een gesprek van twee uur kon de zaak worden losgetrokken en werd er weer “vrede” gesloten. Door directe actie betreffende dit arbeidsconflict kon een slepende procedure met mogelijk ziekteverzuim en sancties worden voorkomen. Een arbeidsconflict voorbeeld waar deels preventief de angel uit een mogelijk slopend conflict kon worden gehaald.
Einde dienstverband (exit mediation)
Tussen de werkgever en de werknemer bestaat nog geen arbeidsconflict. Door omstandigheden heeft de werkgever echter geen ruimte meer voor deze functionaris. Ontslag is gewenst c.q. noodzakelijk. Het is echter niet zeker dat een procedure via het UWV Werkbedrijf gehaald wordt. En als deze wordt toegewezen kan de werknemer nog in protest gaan bij de rechterlijke macht. Een procedure direct naar de rechter is door de verwachte hoogte van de “kantontrechterformule” niet op te hoesten door de werkgever.
Via mediation is in 8 uur een voor beide partijen creatieve en acceptabele regeling getroffen. Deze koste minder dan de “kantontrechterformule” maar deed wel recht aan de wensen en rechten van de werknemer. Deze regeling is zonder probleem geaccepteerd door de kantonrechter. Ook had deze geen negatieve gevolgen voor het recht op een mogelijke WW-uitkering. Een arbeidsconflict voorbeeld waar een maatwerk oplossing noodzakelijk was voor het splitsen van de wegen tussen werkgever en werknemer.
Arbeidsgeschil van 13 jaar!
De interim directeur van een organisatie merkt dat de secretaresses van de twee directeuren ruzie met elkaar hebben. Ze communiceerden dan ook niet meer met elkaar. Dit arbeidsconflict bleek al 13 jaar te bestaan!
Het bedrijf is door toedoen van deze ‘secretaressestrijd’ in twee kampen verdeeld. De directeur eist dat het conflict binnen 1 maand wordt opgelost, daar er anders niets anders opzit dan ‘een andere oplossing’ (ontslag).
Een mediator van BSP-Mediation wordt ontboden en dient bij beide directeuren separaat op ‘sollicitatiegesprek’ te komen. Hij wordt door beide directeuren als kundig en als onpartijdig beschouwd. Hem wordt gevraagd wanneer hij kan beginnen. Antwoord is “direct”. De dames worden bij elkaar getrommeld. Ze kijken elkaar niet aan en communiceren inderdaad niet rechtstreeks met elkaar. De mediator bespreekt het proces en spreekt af dat de mediation bijeenkomsten na werktijd zullen plaatsvinden. Hij verzoekt de dames voor de volgende sessie een broodje te regelen. En ja, de volgende sessie hebben beide dames voor broodjes gezorgd (dus 2 porties voor één persoon). Een uitstekend praktijkvoorbeeld van non-communicatie waar de mediator natuurlijk dankbaar gebruik van maakte. De mediator deed dat via overduidelijke visuele communicatie, hetgeen natuurlijk pijnlijk maar ook zeer duidelijk was. Na 5 sessies en in totaal 14 uur is de vrede getekend en een werkbare werkrelatie (dus inclusief communicatie) verkregen. Een arbeidsconflict voorbeeld wat eigenlijk te vreemd voor woorden is. Het is een kwalijke zaak dat een samenwerkingsconflict zolang kan blijven bestaan.
Negatieve beoordeling en arbeidsongeschiktheid
De organisatie kreeg een nieuwe manager. Deze beoordeelde medewerker A negatief, gevolgd door een demotie. Medewerker A was al 18 jaar positief beoordeeld in het bedrijf. Hij was dusdanig aangeslagen door deze negatieve verrassing dat hij ziek werd (psychisch gevolgd door lichamelijk). Na 6 weken werd er een mediator ingeschakeld. Na 11 uur mediation werd een vaststellingsovereenkomst getekend. Daarin werd geregeld dat de medewerker terugkwam, begeleid werd en over een jaar opnieuw beoordeeld zou worden. Deze nieuwe beoordeling zal dan door alle partijen als bindend worden geaccepteerd. Gezien het beperken van verdere sociale schade voor de medewerker, de kosten van ziekteverzuim en het ontbreken van verbeteraanwijzingen in het personeelsdossier een positieve oplossing voor beide partijen. Weg arbeidsconflict. Een arbeidsconflict voorbeeld wat heel herkenbaar is betreffende personeelsbeoordelingen en nieuwe leidinggevenden.
Andere taken en verantwoordelijkheden
Een succesvolle organisatie groeit en bloeit. De interne organisatie (werkverdeling, andere aansturing, span-of-control, werksfeer en ook het pand) waren onvoldoende meegegroeid. Een verdere groei werd geremd door de historische afspraken en aansturing. Daar moest op worden ingegrepen.
Een externe specialist werd binnengehaald om een en ander in kaart te brengen en aan te passen. Dat ging voor het merendeel van de gevallen goed. Echter één van de managers, een kanjer in zijn vakgebied, kon zijn draai in de nieuwe voorstellen niet vinden. Ze wilden hem niet kwijt maar konden ook niet accepteren dat de organisatorische wijzigingen door één persoon werden gefrustreerd.
Met inschakeling van een mediator werd geprobeerd afspraken te maken waar beide partijen zich in konden vinden. Ondertussen werd ook wederzijdse frustratie geuit, maar ook dat kon worden opgelost. Vlak voor het einde van de mediation werd de boel nog op scherp gezet omdat een concurrent probeerde deze hoogwaardige kracht los te weken. Dit veroorzaakte een terugslag. Per saldo is er een werkbare regeling afgesproken waar beide partijen mee verder konden. Een arbeidsconflict voorbeeld waarbij goede mensen toch problemen kunnen krijgen indien de organisatie sneller beweegt als de betrokken medewerkers.
Nog een aantal arbeidsconflict voorbeelden uit onze praktijk hebben wij gepubliceerd in Rijnmond Business.