Een vertrouwenspersoon kan door de werknemer worden benaderd indien de medewerker aanloopt tegen ongewenst gedrag in de organisatie. De vertrouwenspersoon zorgt niet alleen voor het beantwoorden van vragen, maar zorgt ook voor eventuele verdere opvang en oplossingsmogelijkheden. Hulp en advies dus voor zaken die de medewerker op zijn minst lastig vindt om via de normale kanalen te melden.
Taken vertrouwenspersoon
De taken van een vertrouwenspersoon zijn divers. Maar hier een aantal voorbeelden van de taken:
- Zorgen voor een vertrouwelijk punt waar de werknemer vragen kan stellen over het specifieke ongewenste gedrag
- De medewerker informeren over oplossingsmogelijkheden
- Begeleiden van de medewerker in de oplossing
- Eventuele doorverwijzing naar een andere hulpverlenende instantie
- Nazorg aan medewerker
- Het aan de organisatie en haar leiding algemene voorlichting geven over de aanpak van ongewenst gedrag
- Het ondersteunen van leidinggevenden bij het voorkomen van ongewenst gedrag
- Het opvolgen van integriteitsmeldingen en het, indien gewenst, zover mogelijk vertrouwelijk houden van de klokkenluider
- Het registreren en intern rapporteren over ongewenst gedrag
Voorbeelden van ongewenst gedrag
- Pesten
- Dwang
- Discriminatie
- Agressie en geweld
- Seksuele intimidatie
- Ongewenste intimiteiten
- Integriteitsdwalingen (zoals diefstal, machtsmisbruik en schending van regels)
Vertrouwelijkheid vertrouwenspersoon
Vanzelfsprekend is de communicatie met de vertrouwenspersoon vertrouwelijk. Alleen met toestemming van melder wordt iets met de melding gedaan. Wel zullen meldingen geanonimiseerd worden verwerkt in de verslaglegging aan werkgever.
Vereniging en beroepsregister vertrouwenspersonen
Er bestaat een Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen, het LVV. Deze vereniging is een kenniscentrum, geeft publieksvoorlichting, houdt cursussen, heeft een helpdeskfunctie, accrediteert opleidingen en houdt een beroepsregister bij.
Uitleg wat een vertrouwenspersoon doet laat het LVV zien in deze video.
Vanzelfsprekend zijn al onze vertrouwenspersonen gecertificeerd en lid van de LVV.
Vertrouwenspersoon verplicht?
Werkgevers zijn volgens de Arbowet verplicht om hun werknemers een veilige werkplek te bieden, en hen te beschermen tegen psychische druk of andere factoren die werkstress kunnen veroorzaken. In de Arbowet heet dat ‘psychosociale arbeidsbelasting’ afgekort PSA.
Voor organisaties met meer dan 50 werknemers is het verplicht om een Risico Inventarisatie en Plan van Aanpak te hebben. Onderdeel daarvan is de concrete procedure voor een veilige meldregeling en de mogelijkheid om een vertrouwenspersonen te benaderen. Het moet dus duidelijk zijn hoe een vertrouwenspersoon te bereiken is. Het aanstellen van de vertrouwenspersoon is nog niet wettelijk verplicht, maar is wel onderdeel van de verplichting om beleid op orde te hebben. Echter, de verplichting komt er wel aan:
Op 9 februari 2023 is een wetsvoorstel ingediend voor het verplicht stellen van een vertrouwenspersoon voor alle organisaties in Nederland. Door de huidige kabinetscrisis zal de behandeling wel wat doorschuiven maar de verplichting komt er mogelijk dus wel aan. Als organisatie kan je daar op wachten of al besluiten het personeelsbeleid een opkikker te geven en voor te lopen op wettelijke verplichtingen.
Abonnement extern vertrouwenspersoon
Wat valt onder een abonnement?
- Vaste vertrouwenspersonen per organisatie
- 24/7 toegang tot de vaste vertrouwenspersonen via telefoon/chat/mail
- Een vast contactpersoon voor opdrachtgever voor interne publicatie, verslag en advisering
Tarieven externe vertrouwenspersoon
- € 295 ex BTW voor het jaarabonnement
- € 145 ex BTW voor elk consult, adviesgesprek, live-presentatie of jaarverslag
Baten van een vertrouwenspersoon
Het aanstellen van een vertrouwenspersoon laat zien dat uw organisatie het welzijn van medewerkers echt serieus neemt en er werk wordt gemaakt van het bieden van een veilig werkklimaat. Dat het geen vage belofte is maar dat er wordt opgetreden tegen misstanden. Het tijdig en veilig behandelen van klachten voorkomt heel veel schade.
Interne of externe vertrouwenspersoon?
Een interne functionaris is een medewerker van de organisatie zelf, die vaak naast een andere taak, de taak op zich neemt van vertrouwenspersoon. Het voordeel is natuurlijk dat deze functionaris de weg kent intern. Maar, dat is nou juist ook weer het nadeel: hoe onafhankelijk is diegene dan?
Een externe vertrouwenspersoon wordt sneller als objectief gezien en biedt de mogelijkheid om echt anoniem te melden. Daarnaast is de externe functionaris de specialist die de kennis en ervaring van vele soortgelijke problemen kent en kan gebruiken.
Onze vertrouwenspersonen
Wij werken met een netwerk van professionals. Mannen en vrouwen. Met diverse achtergronden en vestigingsplaatsen. Eindverantwoordelijk is directeur/eigenaar mr. Maarten van Dijk. Maarten is vanzelfsprekend ook gecertificeerd vertrouwenspersoon met als specialiteit ongewenst gedrag en integriteit. Bij het LLV heeft hij registernummer is VP-2580.
Vertrouwenspersoon Engelstalige medewerkers
Wij hebben ook vertrouwenspersonen aan ons gebonden die vloeiend zijn in de Engelse taal.
Our confidential Advisors/ Confidants are happy to contact you in English.
Vertrouwenspersoon Franstalige medewerkers
Wij hebben ook vertrouwenspersonen aan ons gebonden die vloeiend zijn in de Franse taal.
Nos Confidents se feront un plaisir de vous parler en français.
Contactmethodes met onze vertrouwenspersonen
De medewerker belt/mailt/appt onze centrale, onze medewerkers vragen om de naam van de organisatie en gegevens van de melder opdat onze vaste vertrouwenspersoon binnen 1 werkdag contact opneemt met melder. Hoe en waar zij elkaar ontmoeten bepalen zij samen.