Mediation een flexibele probleemoplosser
Iedereen heeft wel eens een conflict of een heikele kwestie. De begrippen mediation en mediator zijn inmiddels bij velen bekend. Toch kan mediation meer worden toegepast. Mediation is namelijk een efficiënte en flexibele methode om problemen op te lossen of zelfs te voorkomen.
Mediation column en praktijk
In deze column zal ik trachten mediation en haar concrete werking toe te lichten. Door de achtergrond te larderen met praktijkvoorbeelden is het beter te zien wat mediation voor u en/of uw organisatie kan betekenen.
Conflict, kwestie of gespannen situatie
Er is een conflict wanneer één of meer mensen (of organisaties) het niet met de andere partij eens is. Een conflict hoeft niet te leiden tot openlijke ruzie, maar kan onderhuids doorsudderen. Ook komt het voor dat de andere partij het niet voelt als een conflict, daarom gebruiken mediators vaak de term ‘kwestie’. Dat klinkt minder heftig. Maar ook voor een situatie of bijeenkomst waar nog geen kwestie is kunnen mediationtechnieken uitstekend worden gebruikt.
Voorbeeld: Ik werd benaderd door de twee vennoten van een advocatenfirma. Ze hadden geen conflict, maar besloten zakelijk uit elkaar te gaan. De wijze waarop, hoe de activa, passiva en clientèle werd verdeeld en wat gedaan werd met de naam, kantoorpand en dergelijke, dat wilden ze regelen met een neutrale derde. Als mediator heb ik in 9,5 uur de volledige splitsing met hen in een schriftelijke vaststellingsovereenkomst geregeld.
Mediation en communicatie
Veel kwesties komen voort uit miscommunicatie. Als mediator help je partijen daarom de onderlinge communicatie weer op gang te brengen. Ik kies er bijvoorbeeld bewust voor om, indien mogelijk, direct al met alle partijen gezamenlijk te zitten. Doordat elke partij mij bij de start van de mediation informeert wat haar visie is van de kwestie hoort de andere partij vaak andere achtergronden en nuanceringen.
Voorbeeld: Een werkgever was ontevreden over de inzet en kwaliteit van een medewerker met een lang dienstverband. Er waren nog geen verbeterafspraken in het personeelsdossier. Met enig doorvragen door de mediator kwam naar voren dat de medewerker het wel had gezien met dit werk en deze werkgever, maar bang was om zijn inkomen te verliezen. Het resultaat was dat in een eerder vastgelopen situatie er nu gezocht kon worden naar een oplossing. In 7 uur is er een nette regeling gevonden. Daarvoor hadden ze 8 maanden ellende en stress gehad met diverse ziekmeldingen.